Hän on taas ollut niin hiljaa täällä internetin maailmassa, että joku voisi jo luulla kummia. Nou hätä. Uskokaa pois, ainoa este minun ja täysin vallattoman blogikirjoittelun välillä on tällä hetkellä remontti. Kun viikonlopun aikana käy 8 kertaa eri rautakaupoissa sekä sisustaa ja ehtii vielä pikkujouluihinkin, on korvien väli täynnä ajatuksia ja kirjoittamisen aiheita, mutta aika ei salli toteutuspuolta. Ei vielä aikoihin, sillä listat jäivät melkein ostamatta. Näin siinä sitten kävi.

Lähdimme etsimään jalkalistoja juuri laitettuun upean tummaan wengekuosiseen lattiaamme. Sellaisia jalkalistoja, joihin saa sähköjohdon taakse piiloon. Helppo homma, sillä jalkalistoja on joka rautakaupassa ja samalla voi sitten napata mukaan myös ovien ja ikkunan listat sekä kattolistat. Kuinka vaikeaa tämä nyt voi olla? Kyllä se voi, kun lattia on tummaakin tummempi eikä kaupassa osata myydä ratkaisuja vaan pelkkiä listoja. Listoja on, mutta ei kovin monia sähköurallisia ja nekin vähät uralliset ja siistit ovat valkoisia, puuvalmiita, lakattuja, pyökkiä tai ihan maksimissaan merbauta. Useamman rautakaupan  "ei oon" jälkeen Järvenpäässä päästin askel eteenpäin. Ihmettelimme taas ääneen, että eikö teillä todella ole muita listoja kuin nämä perusperusvärit kun lattioita saa kuitenkin missä värissä tahansa. Rakennusosaston mies tajusi lopulta sanoa, että kyllähän sitä mitä vaan saa tuolta lattiavalmistajilta, mutta ne on noita sisustuspuolen juttuja. Sama kauppa, eri osasto. Kävelin 5 metriä toiselle tiskille ja johan alkoi löytyä. Lopulta saimme ohjeeksi palata Hyvinkäälle, koska siinä kaupassa, josta kierroksen aloitimme, on juuri sen valmistajan listamallit, joita nyt katselimme kansiosta. Järvenpää oli päivän kuudes rautakauppa. Hyvinkään vastaava oli ollut ensimmäinen, myös eioon myynnissä. Rakennuspuolelta sisustuspuolelle oli siellä sentään vähän pidempi matka. Ainakin 10 metriä. Annetaanko anteeksi?

Ei anneta koska kysymys on jostain suuremmasta kuin listoista. Kyse on ongelmista ja ratkaisuista. Jos rakennuspuolelta kysyi listoja, he myivät sitä, mikä kuului oman osaston valikoimiin. Listaa. Jos sisustuspuolelta, jossa ei ollut näkyvillä listan listaa, tajusi listoja kysyä, siellä vinkattiin ensimmäisenä rakennuspuolelle eikä vahingossakaan hiiskuttu tilaustuotteista. Ne ovat jotenkin vähän hankalia ja niistä pitää soitella ja toimitusmaksut ja vaikeuksien vaikeuksien vaikeus! Meillä oli ongelma, johon ei tarjottu ratkaisua. Me olimme asiakkaita, maksavia sellaisia, emmekä silti saaneet kaupasta sellaista palvelua, joka olisi tuottanut ratkaisun meidän ongelmaamme.

Pitäisi ajatella laveammin ja lähteä asiakkaasta, ei tuotteesta. Ei niin, että myyn tätä mitä minun osastollani on vaan niin, että myyn asiakkaalle kokonaisratkaisun. Jos eräryhmältä pyydetään apua lippukunnanjohtajan pestissä pärjäämiseen, tarjoavatko he erätaitokurssia? Toivottavasti eivät. Toivottavasti he sanovat, että on olemassa taho, jolle tällaiset jutut kuuluvat ja ollaanpa yhteydessä sinne, mutta jos tarvitsette jeesiä vaikka muiden johtajien kohdalla eräjutuissa niin räätälöidäänpä teille sopiva paketti, koko alueelle kerralla. Ja kun koulutusministeriö on vastannut lpkjtukeen ja lisäksi on saatu se erätaitokurssi alueen tarpeeseen, on jo "myyty" kaksi palvelua tarpeeseen. Sitä kutsuisin asiakaslähtöisyydeksi ja ratkaisujen tarjoamiseksi. Toimimmeko me nyt näin? Osataanko meiltä pyytää palveluja? Osaammeko tarjota niitä ja olla ratkaisuapuna lippukuntien ongelmissa jos ne jotenkin tulevat piiritoimijan tietoon? Kyllä ja ei. Enempi pitäisi tulla, olla ja toimia. ÄÄNTÄ!

Lopulta löytyi se oikea, joka osasi ratkaista ongelmamme. Meillä on nyt oikeanlaiset puiset listat ja wengen väristä lakkaa.

Wanna be the right for you.

Paula